Gringa trail deel 1 - Reisverslag uit Cusco, Peru van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Gringa trail deel 1 - Reisverslag uit Cusco, Peru van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Gringa trail deel 1

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 Oktober 2007 | Peru, Cusco

Ayacucho

Vandaag een anti abortus demonstratie in Ayacucho. Het deed me een beetje denken aan de film Jesus Camp die sommige van jullie hebben gezien. Het waren met name school kinderen die met harde foto´s rondliepen en leuzen riepen. Ik voelde me er nog al vreemd bij. Zoals jullie misschien wel weten ben ik niet tegen abortus in bepaalde omstandigheden (denk hierbij aan ongeneselijke en dodelijke ziektes waarmee het kind maar een paar dagen leeft en een zwangerschap die ontstaan is uit een verkrachting). Het voelde dan ook nogal raar om een hele groep leuzen roepende kinderen met vreselijke foto´s langs te lopen. Het is weer een feit van hoe veel mensen hier Katholiek zijn en ook veel belang hechten aan de normen en waarden die de kerk ze voor schrijft. Tijdens mijn reis heb ik ook en aantal keer demonstraties of optochten gezien waar in het Katholicisme en de bijbehorende leefwijze gepromoot werd. De kerk heeft hier dus veel invloed op het leven van de mensen. Bijna alle bestuurders van vervoersmiddelen hebben afbeeldingen van Maria of heiligen in hun auto of bus hangen. En veel mensen slaan een kruisje wanneer ze een kerk voorbijkomen.

Avond 1 en dag 2
We vertrekken zondag avond met de bus naar Andahualyas. Ik werk nog vandaag en neem afscheid van de kids en de casa. Wel raar hoor, want mijn leventje was nu een beetje hier. Maar ik heb ook wel erg veel zin om wat van Peru te gaan bekijken. Het plan is om heel zuid Peru te bekijken en nog een uitstapje te maken naar Bolivia. Rond 7 uur vertrekken we. Het is een tocht van een uur of elf. Maar omdat ik zo moe ben van al het werken slaap ik een paar uurtjes in de bus. We komen rond 6 uur aan in Andahualyas, en we hebben binnen 10 minuten een Hostel gevonden. Zonder de lonely planet reisgids had het een stuk meer tijd gekost. We proberen nog een beetje te slapen maar dat werkt niet echt meer. We trekken er dan ook rond een uur of acht op uit om wat broodjes en bananen te scoren. Dat is een makkelijk en lekker ontbijt plat de banaan in je broodje en smullen maar. Na ons ontbijtje lopen we door het stadje. Het is een beetje als Ayacucho maar dan wat kleiner. Het heeft wel wat gezelligs. In de Lonley planet gelezen dat er een meer in de buurt is en we besluiten dan ook om daar naar toe te gaan. Na bij een aantal busjes de weg gevraagd te hebben, komen we er achter waar we op moeten stappen. We hebben ontzettend geluk want er blijkt net een busje te vertrekken maar die ziet twee Gringa´s omhoog lopen en weet wel bijna zeker dat we naar de laguna Pacucha willen dus hij wacht op ons. Na een uurtje over een hobbelende weg komen we aan bij de laguna. Het is er lekker rustig, iets wat ik in Ayacucho soms mis. We besluiten om een tocht door het dorp te maken waar het meer aan ligt en vervolgens om hoog te klauteren. Het dorp is een arm boeren dorp wat vooral bestaat uit boerderijtjes met 1 koe of varken en een stukje land om te bewerken. We lopen een eind omhoog en komen meer varkens en landbouwgrond tegen. Naar mate we stijgen, wordt het rustiger en zien we haast geen mensen meer. Benedenons zijn ze bezig met het kappen van takken uit een boom. Nogal gevaarlijk werk want de boom is nogal hoog, mar ze klimmen er gewoon in en kappen de takken met een Machete. Vervolgens is het nog een heel gedoe om naar beneneden te klauteren, het loopt nogal schuin af. Ik dacht eerst ach dat gaat makkelijk een beetje schuin maar met van die gladde rotsen hebben we toch maar besloten om een stukje verder te lopen. We vinden weer een paadje en na wat geklim en geklauter zijn we benden aan het meer. We vertrekken weer met een combi maar er zijn weinig mensen die naar Andahuaylas willen dus we rijden een tijdje rondjes totdat de combi vol is. De chauffeurs vertrekken niet graag met een half volle combi want dat scheelt hen veel geld. Weer aangekomen in Andahuaylas drinken we een Jugo (vers vruchtensap) en kopen we wat fruit voor de tocht van morgen. Na even internet gecheckt te hebben blijkt ons geboekte hostel vol te zitten. We besluiten maar op de bonne fooi naar Cuzco te gaan en daar een hostel te zoeken. Wanneer we terug lopen naar ons hostel zijn ze aan het asfalteren maar dat gaat nu niet bepaald zoals in Nederland. Een lekkende wagen staat met heet asfalt en het wordt uit de wagen op de straat geschept waarna met allerlei bezems en ander instrumenten het asfalt een beetje gelijk matig verdeeld wordt, en dan maar wachten hoe het eruit ziet wanneer het droog is (niet zo best). We eten snel een Pizza en gaan dan naar bed, morgen vertrekken we om 6.00 naar Cuzco.

Dag 3
We staan vroeg op, pakken onze spullen in en lopen naar de busterminal. We hebben weer een lange reis voor de boeg als het goed is weer iets van 11 uur. De tijd gaat wel een stuk langzamer wanneer je overdag reist, we horen de hele busreis dezelfde Peruanse CD, ik kan even geen Peruaanse muziek meer horen, maar dat is nogal lastig in Peru want je hoort het overal. Veel kraampjes waar je CD´s kan kopen hebben op een flink volume een of andere hoog zingende dame opstaan, en het favoriete thema van de liedjes is de liefde of hoe prachtig Peru wel niet is. Voor mijn gevoel klinkt het allemaal hetzelfde maar er moet toch echt verschil inzitten. We hebben helaas geen WC in de bus vandaag. We stoppen 2x voor een plas pauze, al is de eerste keer bedoeld voor de mannen want er is absoluut geen beschutting. Ophouden dus, tijdens de lunchpauze kan je dan eindelijk even naar de Wc. O wat ben ik blij dat ik geen zwakke blaas heb, want dan geeft zo´n busreis echt problemen. We komen in Cuzco aan als het al donker is (rond 6 uur) en we nemen een taxi naar een in d Lonley planet beschreven hostel. We worden hartelijk ontvangen en we krijgen de laatste vrij kamer in het hostel. Ik spring gelijk onder de douche want we hebben hier warm water! Het is echt lekker om weer eens warm water over je heen te voelen stromen, het is het niet hebben van een warme douche haast waard. Wanneer we vertrekken om te gaan avondeten worden we nog even door de eigenaresse gewezen op de gevaren in Cuzco. In Cuzco zijn namelijk mannen de niet alleen op je geld maar ook op je lijf uit zijn en of de prinsjes wel een beetje op zichzelf zullen passen. Natuurlijk passen we wel op ons zelf, dit slag mannen vind je in de hele wereld en in heel Peru. Om een of andere reden vinden Peruaanse mannen Gringa´s toch echt wel wat hebben. Later in mijn reisverslag zul je hier meer over lezen.
We hebben lekker gegeten in een restaurant met waar je ook vega kon eten. Voor 2 euro en heel menu, lekker en goedkoop. We besluiten om morgen een beetje een relaxte dag te houden en wat dingetjes te regelen voor de rest van de week.

Dag 4
We ontbijten bij een charity bakker, de winst gaat naar sociale projecten. Vervolgens lopen we naar de busterminal, door een foutje van Marijke is het nogal een eind lopen maar uiteindelijk komen we er toch. We willen alvast een ticket kopen voor Copacabana (Bolivia). Het is echt een gekken huis er zijn nogal veel busmaatschappijen die naar Copacabana gaan en ze willen ons allemaal een ticket verkopen door ze een beetje tegen elkaar uit te spelen hebben we ons ticket voor de helft van de gevraagde prijs kunnen kopen. In Peru heerst echt een afding cultuur, en ze weten dat elke onwetende toerist denkt o dat is niet duur. Nee voor ons is het niet duur maar voor de lokale Peruanen wel. Probeer dan ook met name met dure aankopen af te dingen. Op de markt lukt het ook prima. Als je uiteindelijk toch vind dat de mensen meer verdienen dan geef je achteraf wat extra´s. Doen wij met name bij verre taxi reizen.
We besluiten om met de taxi verder te gaan naar het treinstation om ons Machu Picchu ticket te kopen. We nemen de goedkoopste optie en besluiten 1 dag naar de heilige vallei te gaan en 1 dag macchu picchu te bezoeken. We kunnen vanuit een plaatsje in de heilige vallei de goedkopere backpacers trein nemen naar de Machu Picchu. Echt goedkoop is het niet (57 dollar). De hoge prijzen komen door dat er maar 1 trein maatschappij over de rails rijdt en er een speciaal toeristen tarief is in Peru. Dat is trouwens voor veel attracties. Eigenlijk wel goed want veel locals kunnen de hoge prijzen niet betalen. Op naar de volgende nuttige aankoop namelijk een boleto turistico, zonder dit papiertje kan je veel musea en inca overblijfselen niet bezoeken. Helaas is hij niet geldig voor het bezoek aan de Machu Picchu en moeten we in Aguas Calientes een ticket kopen. Cuzco is wel erg toeristisch als je dat vergelijkt met Ayacucho. Er zijn overal mensen die je en tour, kaart, sieraad etc. aan willen smeren. Maar het is wel een mooie stad en je kunt er van alles krijgen dat in Ayacucho niet verkrijgbaar is. We gaan naar de markt om een trui te kopen (ik heb mijn vest in Ayacucho laten liggen. Ik heb een blauwe chompa gekocht met capuchon en franjes. Hij is in ieder geval lekker warm. We lunchen met een lekker broodje en besluiten om een siësta te houden, na al dat gereis met de bus van de afgelopen dagen. Na onze siësta klimmen we een eind omhoog, waar we en mooi uitzicht over Cuzco hebben en gaan we met onze boletos turisticos, de Saqaywaman ruines bezoeken. Het is een mooie op een berg gelegen gebouw waar nog aardig wat van overeind staat. Het werd gebruik voor religieuze doeleinden maar er is later ook een bloederige strijd gevoerd tussen Pizarro (Spanjaard) en Manco Inca (Inca). Op de terug weg naar ons hostel komen we nogal een vreemde vent tegen. Hij loopt een stuk met ons op over een oud inca pad. Het een klein mannetje dus ik ben niet echt bang. Hij legt ons wat uit over de planten die we tegen komen en mant ons na een tijdje om stil te staan. We moeten omste beurt onze ogen sluiten en da zegent hij ons met een takje van een of andere boom, ik probeerde serieus te blijven en diep adem te halen zoals hij zei. Het was wel interessant. Toen we onze trap naar beneden wilde nemen namen we afscheid op de Peruaans manier. 1 kus op de wang. Maar ons mannetje dacht dat hij mij wel even voluit kan gaan kussen. Helaas had hij toch echt de verkeerd voor zich voor zoiets en we hebben hem snel gedag gezegd en zijn naar het hostel gelopen. Uiteindelijk vind ik het vooral een grappige ervaring en niet echt een vervelende. Vanuit het hostel vertrekken we naar het Plaza de armas (centrale plein) waar we Ellie, een ander vrijwilligster zullen ontmoeten. Zij heeft een para weken in de casa gewerkt en gaat nu proberen om werk ter zoeken in Cuzco, als docente Engels. Haar geld is namelijk aan het opraken. We ontmoeten elkaar op de afgesproken plek en gaan naar een erg leuk restaurant (Yanapay). De winst wordt besteed aan het helpen van straat kinderen en het hele restaurant is ingericht als een een speelplek voor kinderen. De kinderen die op straat leven kunnen hier komen spelen. Het eten was goed en er was live muziek, een aanrader dus. We praten met Ellie over onze ervaringen in Cuzco en het gekke mannetje komt ook ter sprake. Blijkt dat Ellie precies dezelfde ervaring heeft gehad, maar zij was alleen en voelde zich niet op har gemak. Wat is de wereld toch klein af en toe. We lopen terug omhoog naar ons hostel en pakken onze tas in voor onze trip naar Machu Picchu en de heilige vallei.

Dag 5
Vanmorgen vroeg wakker, de casa tijden zitten nog in mijn hoofd. Bij Marijke niet dus heb ik met mijn hoofdlamp een boek gelezen. Vervolgens het geheugen van mijn camera op een DVD laten branden zodat ik in ieder geval genboeg foto´s kan maken de komende twee dagen. Na heel wat gezoek, wat mijn schuld was omdat ik een nummertje in de Lonely planet verkeerd gelezen had. Vonden we de bus die ons naar de Heilige vallei kon brengen. Gelukkig konden we in het Hostel op onze grote Backpacks achterlaten waardoor ik nu alleen mar met een klein rugzakje hoef te slepen. Onze eerste stop is in Pisco en daar aangekomen springen we meteen in een taxi. Het schijnt namelijk nogal een klim naar boven te zijn en aangezien we wel wat willen doen vandaag gaan we toch maar met de taxi. En daar ben ik nogal blij om want eenmaal boven aangekomen is het nog een klim en klauter tocht van twee uur om de hele inca ruïne te bekijken. We zijn niet voor niets in de heilige vallei en wanen ons dan ook in het Inca tijdperk. Het is een enorm Inca imperium op een hoge plek (dat was wel zo veilig). Wanneer we de ticket controle passeren kan Marijke haar boleto niet meer vinden. Na alle tassen doorzocht te hebben blijkt dat ze hem veilig in haar onder je kleren buiktasje heeft gestopt. Dat ding is trouwens echt handig. Je kunt veilig je geld en paspoort meenemen.
Wanneer we het imperium bereiken vraagt de taxi chauffeur of we onze spullen in zijn taxi willen laten, nu ben ik redelijk goed van vertrouwen. Maar om mijn rugzak met alles wat ik de komende twee dagen nodig heb achter te laten gaat me toch wat te ver. We bedanken hem dan ook vriendelijk en besluiten onze tocht door het inca rijk met bepakking te doen. Er is een waterkanaal, rituele baden, huizen met dichtgemetselde ramen. De ramen zijn dicht omdat de huizen als een heilige plaats werden gebruikt en in de dichtgemetseld ramen stonden dan ook goden beelden of offers voor de goden.
Hoog in een berg zien we gaten. Dit zijn de graftombes van de Inca´s. Ze zijn helaas allemaal leeggeroofd door grafrovers. Het lijkt me wel lastig om een dode helemaal naar boven te vervoeren. Maar de Inca’s geloofden dat de goden op de bergtoppen leefden en dat is dan ook de beste plek om een leven in het hiernamaals te beginnen. Terug in Nederland vindt het mij het toch wel interessant om eens een boek over de oude culturen hier te lezen. Na onze vermoeiende en warme tocht over de schuine paadjes waar eens Inca’s liepen dalen we met de taxi weer af naar Pisac. We hebben hier een lekkere lunch op een balkonnetje boven het centrale plein van Pisac. Het is hier wel erg toeristisch. Bussen vol toeristen en vrouwen met kinderen of lama’s die voor 1 sol op de foto willen. Af en toe maak ik eens een kort praatje met een Nederlandse toerist maar ik heb er geloof ik niet zoveel behoefte aan. We hadden allerlei plannen voor vandaag maar omdat de tijd vordert vertrekken we direct naar Ollantaytambo, waar onze trein vandaan zal vertrekken. We nemen een combi richting Ollantaytambo maar blijken in een ander dorp te belanden. Met de hulp van een aardige Peruaanse jongen nemen we nu de goede bus en na een overstap komen we rond half vijf aan in Ollantaytambo. We gaan snel naar een Hostel, we willen namelijk ook hier nog even een inca tempel meepakken. En deze sluit voor zonsondergang. Wanneer we aankomen lopen worden de hekken al gesloten maar met wat vrouwelijke charmes komen we toch nog binnen. We hebben een half uurtje, we hebben weinig last van de hoogte en kunnen flink snel lopen (de Inca’s zullen trots op ons zijn geweest) en we zien dan ook bijna alles in deze tijd. Het is een mooie tempel en we hebben een leuk uitzicht over de vallei en Ollantaytambo.
Gegeten in een van de vele toeristen restaurantjes. Had dit keer een erg rare mate (kruidenthee) met takjes erin die er maar moeilijk uit te vissen waren. Maar het was wel grappig om eens uit te proberen. Marijke is wat minder avontuurlijk en houdt het bij coca cola of sinaasappelsap. We hebben nog een muzikale serenade van en groepje jongens gehad die hun reis bij elkaar porberen te sparen met behulp van hun muziek. In dit hele dorp hangt trouwens een beetje een hippie sfeer. Ook ons hostel wordt bevolkt door hippies en we kunnen relaxen op een verhoogde bank met veel kussens met een kopje thee erbij, terwijl de poes aan onze voeten ligt te spinnen. We lekker huiselijk.

Dag 6 Machu Picchu
We zijn al vroeg met de Backpackers trein nar Machu Picchu vertrokken. We kwamen mensen tegen die we in Cuzco ook tegen kwamen. Dat zal nog wel vaker voorkomen aangezien we een toeristische route hebben uitgestippeld. Het is een mooie treinreis we zien veel besneeuwde bergen en ook en aantal bergwouden. In aguas calientes de tickets gekocht mijn kortingskaart geld hier niet (zorg dat ze je niet youth card maar een studenten kaart meegeven). Ticket was 120 sol wat neer komt op 30 euro. Maar ja je moet er wat voor over hebben om de MP te bezoeken. Met een super luxe bus gaan we een heel eind steil omhoog. Waar we na een tijdje de MP kunnen zien liggen. Het is echt erg mooi en ik heb dan ook erg veel foto´s genomen (staan op de foto site). Er volgen nog foto´s uit Bolivia en het begin van de reis maar deze staan op een DVD en daar kan ik nu even niet bij. We lopen eerst over het terrein en laten ons overspoelen met al het moois. Vervolgens lopen we door een oerwoud naar de Inca brug. Deze brug is een aantal jaar geleden deels ingestort (ongeluk met dodelijke afloop) en we mogen dan ook niet naar over de brug heen. Maar het is een leuk schaduwrijke wandeling. Terug op het grote terrein besluiten we om op te splitsen Marijke wil in alle rust het terrein bekijken terwijl ik mezelf als uitdaging geef om naar de zonnen poort te klimmen (stukje inca trial) en daarna nog tijd over te hebben om MP goed te bekijken. Het is me wel een klim in de hitte en aangezien ik een beetje op wil schieten heb ik nogal een rood hoofd en heb af en toe even en korte break nodig om op adem te komen. Boven op de berg een mooi uitzicht over de vallei en de MP en een kleine tempel waar de zonnegod geëerd werd. Wanneer ik weer naar beneden afdaal heb ik nog 45 minuten en is het terrein een stuk rustiger zodat de foto´s mooier worden en ik op mijn gemakje nog wat kan bekijken. Marijke en ik hebben afgesproken om bij de uitgang op elkaar te wachten. We treffen op elkaar op het afgesproken eindpunt en beginnen aan de tocht naar huis. Eerst een bus naar Aguas Calientes, dan met de trein nar Ollantaytambo en vervolgens moesten we onze in het hostel achtergelaten spullen ophalen. Toen we terugkeerden naar de bussen bleken ze allemaal vertrokken te zijn en hebben we 45 minuten in de achterbak van een collectivo gekaart. Collectivo zijn gedeelde taxi´s en gaan pas weg als ze vol zijn. Het was wel goedkoop want het was en lange tocht en uiteindelijk in Cuzco aangekomen slapen we nog een nachtje in het prinsessenhostel (zelfs de eigenaresse van het hostel noemen ons zo). Ik ben niet zo lekker, beetje misselijk en hoofdpijn. Toch te veel inspanning geleverd op grote hoogte. Ik besluit maar even niets te eten en vroeg naar bed te gaan. Morgen hebben we een relax dag in Cuzco aangezien we pas ´s avonds naar Bolivia vertrekken dus dan kan ik weer een beetje bijkomen.


Wordt vervolgd…………………….

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 42473

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: