Het einde is inzicht - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Het einde is inzicht - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Het einde is inzicht

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 Januari 2008 | Ecuador, Quito

Het afscheid in de casa zit erop. Maar zoals Marco Borsato al eens zong afscheid nemen bestaat niet. De kindjes, de casa en mijn alles wat ik Peru heb meegemaakt zal in mijn hart blijven en dat is maar goed ook want deze ervaring wil ik zeker niet meer vergeten. Ik heb in ieder geval om de ervaring een beetje met jullie te delen duizenden foto´s en een aantal filmpjes gemaakt om jullie lekker lang bezig te houden. Nee hoor ik zal wel een selectie maken. Maar zoals jullie weten duurt het nog een paar weekjes voordat ik weer naar huis kom en ben ik ondertussen dus weer op reis. Dit keer helemaal met de bus naar Ecuador gegaan. Maar ik zal voordat ik over mijn eerste dagen in Ecuador ga uit wijden eerst nog even vertellen hoe het de tijd daarvoor vergaan is.

Het afscheid in de casa date r toch echt van moest komen was erg vreemd. Ik heb nog steeds niet echt het gevoel dat ik er misschien nooit meer terug zal komen. Iedereen was erg lief en wenste me het beste. Gil en Chantal waren ook erg aardig en blij met de laatste geschenkjes, geld en een paar kleren van mij voor de kinderen. De kids zijn ook erg lief en zeggen veelal dat ze het jammer vinden en ze zijn blij met de ballonnen die ik aan ieder heb uitgedeeld. Ik wilde er toch maar een beetje een positief tintje aangeven en dat voelt wel goed. Ik kan de kids met en vrolijk gezicht gedag zeggen. In ons vrijwilligershuis maak ik voor de laatste keer pannenkoeken (wat zo ondertussen mijn specialiteit is geworden. Dan wordt ik door Veerle, Delphine en Marei op de bus gezet. Wel raar haar mijn stekkie te verlaten. De bus verlaat tergend langzaam de terminal maar dan ga ik dan toch echt. Het is een soort dubbel gevoel ik laat mijn vertrouwde leventje achter maar ga ook weer een nieuwe reis maken. Die vast ook weer mooie, interessante en leuke belevenissen op zal leveren.
Mijn busreis verliep prima wel heb ik nog steeds niet geleerd hoe je een goede slaaphouding kan vinden in een bus. Het hostel ziet er gelukkig goed uit maar ik kan niet meer slapen. Ik besluit dan ook maar om een ander deel van Lima te gaan verkennen (ik was hier al eerder zo´n 5 maanden geleden). Vanavond zullen Leandra (andere vrijwilligster) en een vriendin van Leandra vanuit Ecuador naar Lima komen. We gaan hier namelijk samen oud en nieuw vieren. Ik ga maar eens een dagje naar de chique wijk (Miraflores). Wow dat is wel even wennen zeg al die beelden, mensen, geluiden, grote winkels etc. Het stadse leven is echt weer wennen vooral het luxe, nette, geasfalteerde miraflores is een wereld van verschil met Ayacucho. Ook de enorme shopping mall met rijke mensen die hier hun geld verkwisten doet me denken aan de vele mensen in Ayacucho die er elke dag weer op moeten hopen genoeg geld te hebben om te kunnen eten. In Miraflores geen arme mensen te bekennen, wel veel bewakers die er denk ik voor moeten zorgen dat er geen arme mensen in de buurt van de chique lui komen. Nu moet ik mezelf eigenlijk ook tot deze mensen rekenen aangezien ik om geld niet echt verlegen zit. Maar ik probeer in ieder geval als een gewone Peruaan te leven in Peru en loop hier niet rond met de goedkoper te krijgen Gucci zonnebril en cocktailjurkje.
Ik besluit dat het tijd is om een iets rustiger plek op te zoeken en vertrek naar het strand. Met veel moeite kan je nog net het geruis van de zee uit horen boven het geluid van de achter mij liggende weg. Niet fantastisch dus maar wel een stukje minder hectisch. Vervolgens weer teruggewandeld in de combi naar het hostel gegaan om even uit te rusten. Na een tijdje een klop op de deur. Het is Leandra en haar vriendin Dina. Erg leuk om elkaar weer te zien en we hebben heel wat bij te praten. We besluiten na alle nieuwtjes uitgewisseld te hebben te gaan eten in de Chinese wijk. Helaas zit bijna alles dicht maar we vinden uiteindelijk toch nog een Chineesje die een heerlijke paksoi schotel voor me maakt. Dan duiken we allemaal onze bedjes maar eens in.

Oud en nieuw
We willen kaasfondue maken mar de kaas is hier toch echt anders dan in Nederland en het wordt eerder kaasplak. Maar het is ook nog wel lekker hoor. We maken ook sangria en cuba libre. We gaan namelijk vanavond oud en nieuw vieren op het strand en nemen ons drinken mee om een extra vrolijke noot toe te voegen aan het geheel. Ook draag ik een gele onderbroek voor geluk en hebben we voor elk twaalf druiven bij ons die we om 12 uur op gaan eten. Om 0.00 steken we onze sterretjes af en gooien met gele slingers. We liggen op het kiezelstrand te kijken naar het vuurwerk. Dan gaan we met onze sangria fles het feestgedruis in. Een beetje dansen en iedereen een feliz año wensen. We gaan niet zo laat weer terug aangezien we ons een beetje opgelaten voelen tussen al die chique mensen. In onze straat nog een beetje met de buren mee gefeest en van alles op een vuurtje verbrand aangezien we het nieuwe jaar met een schone lei gaan beginnen.
Ik de volgende ochtend opzoek naar een busticket naar Tumbes. V vervolgens even in een Peruaans park gezeten waar het onder andere mogelijk was om cavia of gordeldier te eten. Nog even naar het strand geweest en een Satrbucks koffie gedronken in de chique wijk. Vervolgens gepoold, nou dat duurde nog al lang. We hebben boven in het hostel een relax hok en daar staat ook de pool tafel. Ik geloof dat we over de zwarte bal putten wel 1 ½ uur hebben gedaan maar we wilde de partij niet onbeslist laten verlopen. Vervolgens Italiaans gaan eten en nog even gekaart.

Vanmorgen Fotos uitgewisseld en gebrand. Wat duurde dat lang zeg! Ik moest met ontzettend haasten om mijn bus nog te halen maar gelukkig is het wel gelukt. Nu ongeveer 24 uur in de bus naar Ecuador. Bij de grens aangekomen een Canadese toeriste gevraagd om met mij de grens te passeren. Het was wel fijn om met iemand samen te zijn aangezien het nogal vreemd verloopt. Door een moto taxi naar nationale grenspost gebracht. Waar wij niks aan blijken te hebben. Dan brengt hij ons natuurlijk voor meer geld naar de international post. We worden nog een aantal keer staande gehouden door de politie aangezien hier nog al veel smokkel plaats vindt. Maar we mogen gewoon door rijden zonder tas controle. De formaliteiten bij de grens verlopen prima en we worden door dezelfde mototaxi naar Ecuador gebracht. We stappen uit in Peru en lopen over een brug naar Ecuador waar we een taxi nemen naar de grenspost. Ik stap vervolgens in ene bus naar Cuayaguil terwijl de Canadese een bus naar Quito neemt. We hebben 2x politie controle en moeten dan ook echt de bus uit onze identiteitspapieren laten zien en onze handbagage laten controleren. Na een reis van in totaal ongeveer 28 uur eindelijk aangekomen op de plaats van bestemming. Ik eet even snel wat en kan eindelijk een beetje slaap inhalen. Na lekker geslapen te hebben ben ik een stads wandeling gaan maken. Ik ben onder andere naar een park geweest waar leguanen rondlopen, het stadsmuseum, een kunstmuseum, een boulevard met een enorme rivier en prachtig park. Vervolgens een bergje beklommen en de stad bekeken vanaf dit hoge punt. Nog een monument tegen gekomen dat het verjagen van een aantal Hollandse piraten herdenkt. Om weer eens een wat andere vegetarische maaltijd te eten ben ik bij de Hare Krishna langs geweest, die eten tenminste vegetarisch. In de avond met de bus naar Quito vertrokken.

In Quito aangekomen mijn eerste nacht in een dormitorio doorgebracht, het bevalt goed het is wel leuk om andere mensen tegen te komen die ook aan het reizen zijn. Ik raak hier in de stad maar niet gewend aan het busstation, ik heb ondertussen heel Quito met bus en trolley gezien maar kom uiteindelijk wel weer terug in het hostel aan. De bussen gaan de andere kant op dan date r opstaat, niet bepaald logisch dus. Maar het was wel leuk om de stad te bekijken. Ik heb nog een kerk gezien die van binnen helemaal bekleed is met goud. De volgende dag naar Mitad del mundo geweest. Ze claimen het midden van de aarde te zijn, maar ik geloof date en bol toch minimal 4 middelpunten heft. Dan ben ik in ieder geval op 1 van de vier punten geweest. Er was een interessant museum met allerlei testjes en omdat het een feestdag was ook allemaal folkloristische dansen gezien. Deze avond vertrokken naar Lago Agrio. En om 6 uur aangekomen samen met een groepje dat ook op jungle tocht gaat wachten we tot 10.00 op een terrasje.
We vertrokken met wat vertraging vanwege de mensen die met het vliegtuig kwamen. Ik klets wat met de anderen die ik ontmoet heb en het blijkt dat ze alle op een 4 daagse tour gaan terwijl ik 5 dagen ga. Ik begin een beetje zenuwachtig te worden aangezien er nog niemand is die met dezelfde tour meegaat. Uiteindelijk blijken ze al een nacht in het hostel geslapen te hebben. We vertrekken om de vertraagde mensen van het vliegtuig te halen. Ons reisgezelschap bestaat uit een Deense man en vrouw van in de 40, die net 3 maanden een relatie hebben, een stelletje uit Finland van eind 20. En twee meiden van begin 30, 1 uit Australië en een uit Nederland. We vertrekken voor een tocht van 6 uur waar van 3 met de bus en 3 met de kano de rivier op. We zien veel vogels en ook een niet veel voorkomende papegaai, volgens de vogelkenner die met ons mee is. Dan komen we aan in Nicky lodge we draaien een kleine doorgang in en zien dan onze rieten huisjes liggen. Er is een common room met hangmatten, keukentje en eettafel. Er staan een stuk of acht huisjes waar we met zijn tweeën in wonen. Ik heb een eigen deel met eigen badkamer. Het is echt net een sprookje, s avonds gaan er kaarsen aan want we hebben geen licht. Maar dat maakt het allemaal nog mooier. De oerwoud geluiden zijn ook betoverend. Ik denk dat als je zo n CD zal kopen met oerwoudgeluiden dat je dan ongeveer hoort wat ik hier hoor. Vogels krekels, apen, kikkers echt super.
We hebben op onze 5 daagse tocht onder nadere een nachtwandeling gemaakt, piranha’s gevist, apen gekeken, van alles geleerd over medicinale planten een locale groep bezocht en gekanoed. Ik heb elke keer super geslapen in mijn huisje. De muren zijn half laag en je hebt het idee dat je buiten slaapt met de frisse lucht en geluiden.
Om even een beeld te geven wat we allemaal hebben gezien volgt hier een lijst;
Squirrel monkey
Toucan
Cococ heron
Greater Ani
Great potoe
Orange cheeked parrot
Gray dolphin
Kingfisher
Turtle
Cassique
Cayman
Kikkers
Spinnen
Leaf cutter ants
Aras
Brulaap
Citroen mier
Catfish
Piranhas
Titi monkey
Etc. etc.
Nu ben ik in Quito in een fijn hostel met de twee meiden die ik op de jungle tour heb ontmoet. Morgen vertrekken we naar Cotopaxi en dan weet ik het nog niet precies er is op dit moment een actieve vulkaan in baños waar mijn volgende reis naar toe was gepland. Dus moet ik de plannen maar even veranderen.

Liefs, Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 42470

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: