Hij Komt, hij komt die lieve goede sint - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Hij Komt, hij komt die lieve goede sint - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Hij Komt, hij komt die lieve goede sint

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 December 2007 | Peru, Ayacucho

¡Hola allemaal!

Hebben jullie de sinterklaas viering achter de rug. Ik heb pepernoten gegeten en naar een bericht uit Nederland geluisterd waar onder andere een sinterklaasmedley opstond. Als verassing een gedichtje in het Spaans geschreven voor mijn kamergenoot en wat lekkers in haar schoen gedaan. Dat was dan mijn sinterklaas viering. Volgend jaar maar weer wat uitgebreider. Hier hebben we net een andere festiviteit achter de rug. Een Amerikaans echtpaar dat al een aantal jaar in Ayacucho woont. Heeft een Mexicaans diner georganiseerd. Hier werkt het zo wanneer je geld nodig hebt om naar het ziekenhuis te gaan of in ons geval een casa hogar draaiende te houden. Dan verkoop je tickets aan mensen die dan vervolgens bij je komen eten. Nou was het zo dat er zo´n 400 mensen geïnteresseerd waren om gringo eten te eten. En dat we het dus nogal druk hebben gehad met de voorbereidingen. Ik heb op de dag zelf gewerkt en het was erg leuk. We hebben eerst van alles in kleine stukjes gehakt (waarbij ook nog al vaak een klein stukje vinger moest sneuvelen) maar ja je gelooft het niet ik heb het er zonder verwondingen van afgebracht. Vervolgens hebben we met een stuk of 6 man de borden elke keer gevuld als er iemand wilde eten ik was van de rijst en de frijoles (bonenprut) terwijl de anderen druk bezig waren met de zelf gebakken tortilla’s vullen. Het was erg druk en iedereen was tevreden met zijn eten. We hebben flink wat geld opgehaald voor de casa en ook weer wat meer naambekendheid gegeven aan ons project. Al met al een zeer geslaagde en leuke dag. Verder komt het afscheid hier akelig dichtbij morgenavond (vrijdag) ga ik een weekje reizen met Leandra. We gaan naar Huaraz dat in de Bergen ligt. En vervolgens naar de noordelijke kust. Ik ga dan weer terug naar Ayacucho terwijl Leandra naar Ecuador vertrekt. Ik ga hier kerstmis vieren. We hebben dan een groot Feest waarbij er ook verzamelde spullen voor arme mensen worden weggegeven. Rond de 28e vertrek ik naar Lima. Hier vier ik samen met Leandra die dan weer terug is uit Ecuador oud en nieuw. Vervolgens vertrekt Leandra dit keer terug naar de casa en ga ik naar Ecuador. Waar ik onder andere een jungle tour ga doen en een tocht boven op een trein ga maken. Ja en dan is het toch echt zover dan moet ik weer terug naar Nederland. Het zal wel erg wennen zijn. Op het moment heb ik het hier erg naar mijn zin en heb ik niet echt de behoefte om weer terug te gaan om te studeren. Maar het afmaken van mijn studie is ook belangrijk en daarna zal ik nog wel zien of ik een echte wereldreizigster wordt. Ik vind het wel erg leuk dat ik jullie allemaal weer terug ga zien en dat ik weer in Utrecht terug zal zijn hoor. Het is gewoon zo dat ik van mijn loeven hier en de kinderen ben gaan houden en dat het dus wel lastig zal zijn om daar afscheid van te nemen. Zoals mijn zusje mij mailde moet ik dat maar als positief zien aangezien ik een heel goede tijd heb gehad hier. Voordat ik de casa ga verlaten wilde ik jullie van elke groep nog een dagbeschrijving geven. Dus hier volgt een dag met de kleintjes.



Wanneer ik ´s morgens om 6 uur de trap op klauter word ik begroet door Noemí die het leuk vind om mijn naam zo´n 10x te zeggen als ze me ziet. Noemi is 7 maar heft een ontwikkelingachterstand. Ze zit in de klas met 4 jarigen en er wordt over gedacht om haar special onderwijs te laten volgen.

Dan vraagt Sergio (3) me ¿tu pequeños? En daar antwoord ik dan op dat ik vandaag inderdaad met de pequeños werk. Hij zal met dit overigens nog zo´n 8x vragen vandaag en ook alle andere vrijwilligers die hij tegenkomt. Freddy (3) en de rechterhand van Sergio ligt nog te slapen. Last but not least hoort Fermin nog bij dit groepje. Hij is voordat hij bij ons kwam echt als een dier behandeld. Hij kreeg haast geen eten of drinken, geen liefde of aandacht en werd mishandeld. Dit heft tot gevolg dat hij niet kan praten en dat het niet duidelijk is hoeverre hij de wereld om zich heen begrijpt. Ook is het moeilijk om activiteiten met hem te doen aangezien constant heen en weer rent en zich maar heel kort kan concentreren.

Eerst help ik met de kinderen aankleden. Eerst trek ik hun 3 lagen pyjama uit om ze vervolgens in 3 lagen speelkleding te hullen. Het zijn hier nogal koukleumen wanner ik in een T-shirt loop hebben ze hier een trui aan. Vervolgens is het tijd om de handen te wassen. Ik probeer Fermin tegen te houden zodat hij de teil met water niet over de grond gooit, vloeibare dingen over de grond gooien is een van zijn favoriete bezigheden. Vervolgens geef ik Fermin zijn ontbijt. Dat is overigens een van zijn andere favoriete bezigheden (eten). We geven zijn eten met een klein lepeltje en ik moet steeds opletten dat hij zijn handen niet in zijn bord met eten steekt. Zoals je aldoor begint te krijgen is werken met Fermin best vermoeiend. Dan verschoon ik Fermin, dit keer is hij redelijk rustig. En hoef ik hem niet achterna te rennen terwijl hij met blote billen door de kamer zoeft. Nadat Noemi gegeten heeft help ik haar met haar schooluniform aan doen en daarna wordt ze naar school gebracht door de señoritas. Dan kan ik een half uurtje weg om ook mijn ontbijt te ten. Wanneer ik terug kom speel ik met Freddy en Sergio. We maken een dieren puzzel en ze werken vandaag redelijk goed samen. Dan gaan we naar buiten. Freddy en Sergio vermaken zich zelf wel al hebben ze af en toe wat sturing nodig. Met Fermin is het ene ander verhaal. Ik probeer, met hem met blokken te spelen mar na 1 minuut is de concentratie weg. Fermin wil in de carrousel en dat houdt hij 10 minuten vol. Vervolgens is het een heen en weer geloop om ervoor te zorgen dat hij niets doet dat gevaarlijk of erg onhandig is. Het is nog een heel gedoe om niet de hele tijd nee te zeggen. We proberen zijn positieve gedrag te belonen maar dat is soms ver te zoeken.

Ik schommel even met Fermin op schoot. Dan sprint hij weer naar beneden dit keer om aan de haren van Sheila te trekken. Ik ben nog maar net op tijd om dit te voorkomen. Ik besluit Fermin meet e nemen naar ons huis en daar staat hij tot mijn verbazing 10 minuten (met wat korte onderbrekingen) gebiologeerd te kijken hoe de buurvrouw de was doet. Na een tijdje vertrekken we weer naar de casa om fruit te eten. En ik voer Fermin die overigens 8 is zijn fruitpap. Waarbij je weer alert moet zijn dat hij zijn handen niet in zijn bord steekt of met de lepel aan de haal gaat. Na de fruithap laat ik Fermin rondrennen waarbij ik redelijk vaak in actie moet komen om hem uit de keuken te plukken (er wordt gekookt op houtvuur), ervoor te zorgen dat hij niet keldernat wordt, iemand aan de haren trekt, de prullenbak omgooit en ga zo maar door. Eigenlijk hebben we een ruimte nodig waar hij zich vrij in kan bewegen, maar daar hebben we helaas geen plek voor. In het laatste half uur voor het middageten geef ik Fermin een massage waarbij hij het grootste deel van de tijd eerder rondloopt dan gemasseerd wordt. Maar hij komt wel steeds weer naar me toe voor meer. Dan is het tijd voor de lunch (rijst met groente en vlees) en mate (thee van verse kruiden of fruit). Nadat Fermin gegeten heeft moet ik op de bordjes van de andere kinderen letten aangezien hij graag alles opeet. Het is nu tijd voor een middagdutje, al slaapt Fermin meestal niet of zittend tegen een bed. Ik ga lunchen in de casa (elke dag rijst) en vervolgens naar de stad om groente en fruit te kopen op de markt en een grote fles water.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 42461

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: