Special day, special deal - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Special day, special deal - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Special day, special deal

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 Juli 2010 | Laos, Vientiane

Bangkok
We zijn onderweg gelukkig veilig opgestegen, nu heb ik de tijd om opzoek te gaan naar verdere invulling van de reis. Ik zit bij het raam met uitzicht op de vleugel, waar de tekst 'no Step' op staat, nou ik zie mijzelf ook nog niet wing surfen, dus daar hoeven ze zich geen zorgen over te maken. De witte wolken lijken net bergen met roze =paars blauwe achtergrond om te eindigen in en laatste oranje groet ui Nederland en een slapeloze nacht. Aangekomen in Bangkok eersdt ene bus naar het centrum, ze rijden officieel links , maar als het uitkomt is rechts ook prima. Er zijn in mijn 2 dagen Bangkok al verschillende scams op me uitgeprobeerd:
- Het hostel waar je naartoe wilt staat in een gevaarlijke buurt, er wordt ingebroken, wij willen je wel voor een paar Bath ergens anders heen brengen met de tuk tuk!?
- Ik kwam een " leraar Engels" tegen tegen die een Tuk Tuk voor me aanhiedl, voor 2 dollar zou de tuk tuk mij een paar highlights van de stad laten zien, Daarbij viel me op dat we op wat 'vreemde plekken opeens even binnen moesten gaan. Bij het " officiele VVV' probeerde men me een tour aan te smeren. Ik had het meteen door en heb er een beetj een spelletje van gemaakt, hij bleef maar goede deals naar mijn hoofd gooien. Uiteindelijk heel standvastig gebleven en een nacht bednektijd gevraagd. Special deal, only this special day. Morgen veel duurder, ja ja daar stink ik mooi niet in. Mijn Tuk Tuk bestuurder, die spaart om zijn studie te betalen gaf toe dat ze samen onder een hoedje spelen, hij krijgt commissie als ze me wat specifieke plekken laten zien en stempels voor gratis benzine. Toen hebben we samen ook maar een samenzwering bedacht en ben ik heel geintereseerd traditionele kleding wezen passen en geinformeerd naar een bus reis die ik nooit zal maken, want "helaas" had ik niet genoeg geld bij me. Dus was hij wat stempels rijker en ik een leuke ervaring. Verder mijn eerste bordje straat curry op, lekker maar zeer pittig. Als ik achteraf eens kijk hoe het eten gemaakt word is dat niet super hygienisch, pan schoon met water met een grijzige kleur. Gelukkig staat het vuur flink het, hopelijk heet genoeg om te zorgen dat ik niet ziek wordt. Verder te voet de stad verkend, naar het royal palace geweest en mijn steentje bijgedragen door middelbare scholieren te helpen met hun opdracht om toeristen in het Engels aan te spreken; leer ze twee zinnen in het thai, wat vind de toerist van Bangkok en hoe ziet het schoolsysteem eruit waren de opdrachten. Verder nog naar een grote boeddistische tempel geweest, met een liggende boeddha van tientallen meters. Een bakje mubntjes gekocht om in heel zo'n 50l ijzeren vazen er 1 te gooien, kling, dat geeft een mooi geluidseffect. Toen door de chineese wijk naar het terinstation voor een kaartje om richting de grens van Laos te gaan. Mijn pinpas is op het station zomaar ingeslikt, en ik leef nu van mijn noodpot. Mijn bankpas is nu ws onderweg naar Cambodia en mocht deze te laat aankomen dan heb ik eindelijk eens de kans om western union uit te proberen.

Laos,
Na een lange tocht door Thailand en Laos, waar ik jullie niet mee ga vervelen ben ik aangekomen in Tha Kaek. Ik ga op stap met 2 meiden uit Canada, een Engelsman en 1 Duitser. We gaan op motorbike trip, The Loop, 3 dagen op de motor. Ik heb ok eerst een testritje gemaakt om te kijken wie de beste chauffeur was. Nou ik niet hoor, voordat ik eens door heb waar alle knopjes en pedalen voor dienen zijn we de hele loop al rond geweest denk ik. We starten vanuit het hostel om naar de Konglor cave te rijden. De route is erg mooi, rijstvelden en rotsen. Ik heb ook een taak als meerijder, namelijk naar iedereen zwaaien die we tegen komen en Sabadie (Hallo) roepen. Ze vindne het altijd leuk en zwaaien, lachen of roepen terug. De middag eten we bij een klein restaurantje langs de weg, noodle soep (dat staat hier bijna altijd op het menu). Daarna vevolgen we onze voor vandaag zo'n 220 km weg. We komen rond 16.00 aan. Eerst varen we in ene gammel bootje naar de overkant om vervolgens stappen we in de grot over op een iets minder gammele houten kano en begint de tocht. Het is een maanlandschap van 7.5km opgesplitst door en brede rivier, aan beide zijden verlicht door de stralen uit onze hoofdlampjes, een beetje een onaardse ervaring. We kiepen nog bijna om met de boot omdat we op een paar keien in een stroomversnelling stuiten. Vervolgens een homestay bij een in de buurt liggend dorpje gedaan. OOk dat was een super ervaring, in een traditioneeol long tail dorp (huizen op houten poten). De mannen sliepen bij de Chief en wij bij een andere familie. Er werd eensbejd voor ons gemaakt en we kregen avondeten. Het gezin vond het reuze interessant om ons te zien eten en zaten ons op 2 meter afstand aan te straen. Ze maakten ons na het eten duidelijk dat ze morgen vroeg in het rijstveld moesten werken en dat we naar bed moesten. Daar zijn we mar heel even gebleven om vervolgens in het mannenhuis naar een voetbalwedstrijd te kijken (de Chief heeft TV), het hele dorp was er, of nou ja alleen de mannen. De volgende morgen noodels met ontzettend taai vlees (die ik uit beleefdheid toch deels heb opgegeten). We kregen ook nog touwtjes om onze arm gebonden terwijl we een ei en rijst in onze handen hadden, om ons te zegenen voor onze reis. We zijn toen op weg gegaan om als snel op een ontzettend slechte weg terrecht te komen, meer een rivier met een paar eilandjes modder dan een weg, dus dat werd een hobbelige en vieze reis. In een dorpje langs de weg een taart gevonden om de verjaardag van 1 van de meisjes uit Canada te vieren.
We liepen wat vertraging op toen tijdens een enorme moesson regenbui een motorfiets water in de motor kreeg. Maar dat werd snel gemaakt in een klein dorpje, waar we ook meteen konden schuilen voor de regen. Door het oponthoud hebben we het laatste stuk in het donker moeten rijden, wel spannend hoor maar alles is gelukkig goed gegaan. We kwamen in het dorpje aan waar we zouden slapen en vielen midden in een dorpsfeest, muziek, 3 kraampjes waar je foto's kon maken en een sprinkussen. We zijn met 5 dus maar in het hokje gedoken voor een gekke foto. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken en hebben we flink doorgereden, getoeter en gejuich klonk toen we weer een verharde weg tegenkwamen. P\Onderweg veel houtskool fabriekjes gezien, waar heel veel bos voor wordt gekapt. Verder nog in een grot geweest en toen konden we onze billen eindelijk rust geven in het hostel. De anderen vertrekken naar het noorden en ik ben zuidwaarts gegaan. Ik zit nu in Pakse (bij de grens van Cambodia) om morgen een waterval en een tempel te bezoeken.

Liefs en tot de volgende update, Lotte

  • 02 Juli 2010 - 13:52

    Ilona:

    Hey Lot,
    In korte tijd al zoveel gezien en beleefd!
    Klinkt allemaal erg leuk!

    Leuk zo'n tocht met de motor!

    Doet je mobiel het trouwens??

    Veel plezier en tot het volgende bericht.

    liefs Ilona

  • 02 Juli 2010 - 14:27

    Jenneke:

    Wat een avonturen heb je al mee gemaakt.
    Ik kom net van de Koningslaan, heb je fiets binnen gezet. Helaas, je neuwe pinpas lag er nog niet. Ik ga morgen weer. Lekker koel was het bij! Liefs, Jenneke.

  • 02 Juli 2010 - 15:58

    Corine:

    Wat een ervaringen alweer! Vervelend van je pinpas.. Leuk dat je altijd andere reizigers tegenkomt om iets samen mee te doen. Veel plezier in Pakse!

  • 02 Juli 2010 - 23:28

    Essie:

    Aaaaaah Tha Kaek, Pakse: wat gaaf dat je daar bent allemaal! Geniet van Laos! Klinkt allemaal als een heel goed, fijn en mooi avontuur, op dat inslikken van je pasje na. Wat shit! Hoop dat het goed komt. Geniet daar nog even verder, dan geniet ik hier ook van alle herinneringen die bij mij boven komen bij het noemen van die plaatsjes. Liefs! es

  • 02 Juli 2010 - 23:29

    Essie:

    o ja, da's een hele bekende truuk trouwens, tuk tuk drivers die een deal hebben met een plaatselijk verkopertje. Heb je dat ook als ervaring binnen he;) liefs!

  • 03 Juli 2010 - 15:19

    Saskia En Pa:

    We lezen je prachtige verhaal vanuit Geiranger, Noorwegen. Zulke avonturen beleven wij niet maar wij zijn ook niet zo assertief als jij: wat hou je die vervelende mannetjes goed voor de gek!! Vooral blijven doen, zo. Vervelend van je pas. Fijn dat Jenneke er achterna gaat. We zagen de moessonregens op het nieuws, hopelijk heb je er niet teveel last van. Liefs!

  • 04 Juli 2010 - 22:24

    Eefje:

    Hey Lot,

    Hoopte al eerder op een
    'goed aangekomen'-berichtje, maar je stuurt na een weekje meteen al enorme avonturen op. Goed begin! Alleen wel jammer van die pinpas dus, maar hopelijk wordt dat gefixt. Is motorrijden niet eng als je het nog nooit hebt gedaan? Wel stoer!

    Nou, veel plezier!!

    xx Eefje

  • 05 Juli 2010 - 11:42

    Lotte Van Dijk:

    Geld via western union vandaag opgehaald in Cambodia!! Dus maak je geen zorgen. Foto's en meer avonturen volgen nog.
    Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 42475

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: