Imagine I'm a dreamer - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Imagine I'm a dreamer - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Imagine I'm a dreamer

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 Augustus 2007 | Nederland, Utrecht

Ik heb het gevoel dat iemand me ieder moment kan knijpen en dat ik dan wakker wordt en alles maar een droom blijkt te zijn. Het is echt raar om te beseffen dat ik nog maar een week in Nederland zal zijn. Volgens mij ga ik pas als ik in vliegtuig zit pas echt beseffen wat mijn reis voor mij gaat betekenen. Het eerste gevoel dat bij me op komt zijn een soort kriebels,want ik wil er erg graag een mooie maar ook nuttige reis van maken. Ook voel ik wel een dosis gezonde spanning, het is toch allemaal nieuw, je gaat een tijd weg uit je vertrouwde omgeving maar ik heb er wel erg veel zin in.
Op het bericht dat ik voor een half jaar naar Peru vertrek reageert iedereen wel positief.
Vrienden en familie weten dat dit al een tijd een langgekoesterde droom van mij is en vinden het leuk voor me dat deze droom steeds dichter bij komt. Sommige mensen uit mijn omgeving zouden nooit zo lang en ver van huis gaan, terwijl anderen het liefst ook op weg naar Peru zouden gaan. Wel hoor ik van alle kanten dat ze me gaan missen en dat ik voor van alles en nog wat op moet passen. Ik ga iedereen natuurlijk ook wel missen, maar ik denk aan de andere kant dat het zo weer om zal zijn en er zal vast veel gemaild, geskyped en gebeld worden. En ja ma en pa ik zal oppassen dat me niets gebeurt, uit de informatie die ik ontvangen heb komt naar voren dat er goede begeleiding is en ik loop zelf ook niet in zeven sloten tegelijk. Kortom ik zie het wel zitten en zie het wel als een uitdaging om voor mezelf te moeten zorgen in een land en cultuur die ik niet ken.

Aan ieder de me op een of andere manier wil bereiken in Peru, wees er op voorbereid dat mijn mobiel waarschijnlijk niet al te goed werkt in de bergen. Ik denk dat mailen het makkelijkst zal gaan. Het is in Peru zeven uur eerder dus houd daar rekening mee als je me met telefoon of skype wil bereiken.

Contactgegevens
Mail: vandijk.lotte@gmail.com
Skype: lotvandijk

Contactgegevens project:
Adres:
Casa Hogar Los Gorriones
Av. Victor Fajardo nr 350
Vista Alegre / Carmen Alto
Ayacucho - Peru

Foto’s
Aangezien je op deze site moet betalen om foto’s bij de stukjes te zetten en omdat ik mijn geld liever uitgeef aan iets anders. Kan je mijn foto’s bekijken op http://www.mijnalbum.nl/Album=QFTDVX6P ik zal eerst wel een berichtje achter laten op deze site als er nieuwe foto’s opstaan.

Reisschema

Donderdag 9 augustus – Zaterdag 11 augustus
Op donderdag 9 augustus vertrek ik rond 10.30 vanaf Schiphol naar Lima, dit is zo’n dertien uur vliegen. Ik heb dan in ieder geval de tijd om mijn Lonely Planet eens goed door te spitten en me af te vragen of ik alles wel bij me heb. Omdat het in Peru 7 uur vroeger is zal ik om 16.30 lokale tijd landen. Als het goed is zal er op het vliegveld iemand van Casa Ana staan die me op komt halen. Ik vind het wel een grappig idee dat ik nadat ik geland ben opzoek moet naar iemand met een bordje met mijn naam erop, waarvan ik me eerder altijd afvroeg wie die mensen toch allemaal op gingen halen. En nu ben ik daar dus ook een van. De volgende 3 nachten zal ik dan in casa Ana (http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/ ) verblijven. Er is in ieder geval een Nederlander aan verbonden waar ik contact mee heb gehad, het lijkt me een rustig en fijn hostel.

Zondag 12 augustus
Nadat ik de afgelopen 2 dagen de highlights van Lima heb bekeken, vertrek ik vandaag richting Huancayo. Ik heb een lange busrit door de bergen in het vooruitzicht, maar het schijnt wel erg mooi te zijn. Wel heb ik gehoord dat je in Peruaanse bussen vaak overspoeld wordt met harde Peruaanse (denk aan panfluiten etc.) muziek. De oordoppen gaan dus maar mee in mijn handbagage. En ik heb zelfs reispilletjes gekocht want het schijnt dat ook mensen die in een achtbaan nog niet misselijk worden, dit wel worden van de Peruaanse slingerweggetjes en rijstijl van de chauffeur. Als de reis spoedig verloopt kom ik ongeveer negen uur later aan in Huancayo, waar iemand van de peruvian spanish school me van het busstation op komt halen. De komende 3 weken ga ik in een gastgezin wonen en Spaans leren.

Rond 1 september
Nu ik een aardig mondje Spaans kan (wat meer dan me llamo Lotte) is het tijd om naar mijn eigenlijke doel toe te reizen Casa Hogar Los Gorriones (Kindertehuis de huismussen) (http://www.casahogarlosgorriones.org). Ik ga de komende vier maanden in het vrijwilligers huis wonen dat bij de casa hoort, er zullen hier meestal tussen de 6 en 8 internationale vrijwilligers zijn. Het project is opgezet door een Belgisch echtpaar. In het tehuis worden kinderen opgevangen die om verschillende redenen niet meer thuis kunnen wonen. Er is bijvoorbeeld sprake van een gerechtelijke uithuisplaatsing of het ontbreken van geld en middelen om een kind een goede thuis basis te bieden. Wanneer een kind geen ouders meer heeft of totaal in de steek wordt gelaten door de ouders, is het in sommige gevallen mogelijk de kinderen te adopteren. In de casa wonen tussen de 25 en de 30 kinderen verdeeld over drie groepen; de kleintjes (1-4 jaar) - de groten (5-19 j) en de gehandicapte kinderen met hersenverlamming.(2 j-12j). Wanneer ik aankom mag ik nog kijken welke groep me het beste ligt en waar ik dus wil gaan werken. Ook is er sinds 2006 een preventie project verbonden aan de casa. Er wordt door middel van het uitdelen van kleding, voedsel en dekens aan de allerarmsten en het geven van opvoedingsadviezen, geprobeerd te voorkomen dat kinderen door hun ouders uit huis worden gezet. Kortom genoeg werk voor een Orthopedagoog in wording.

Rond 2 januari 2008
Rond deze tijd ga ik het project verlaten om nog een deel van Peru te bekijken.

22 januari 2008
Vandaag vlieg ik vanaf Lima terug naar Nederland. Ik hoop dat ik kan terug kijken op een verrijkende positieve ervaring en dat ik voornamelijk met leuke verhalen naar huis kom.

23 januari 2008
Aankomst op Schiphol met vlucht KL 0744 landing om 13.55.
Waarschijnlijk landt er een vermoeide maar voldane Lotte die een aardig mondje Spaans spreekt en blij en ook onwennig is om weer in Nederland te zijn.

Bijdrage?
Als je een bijdrage wil leveren aan een uitje voor de kinderen uit het kindertehuis, een keer wat extra lekkers te eten, speelgoed etc. Dan kan je op de site van het project direct een donatie doen. Een andere optie is om geld naar mij over te maken gironummer: 7444439 t.n.v L. van Dijk, Postbank in Utrecht. Vermeld wel even dat het geld bestemd is voor het project, het lijkt me leuk de Casa geld te kunnen overhandigen, ze zijn blij met elke euro maar voel je a.j.b niet verplicht om een bijdrage te leveren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 42459

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: