Van oranje mannen naar zwarte vrouwen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu Van oranje mannen naar zwarte vrouwen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lotte Dijk - WaarBenJij.nu

Van oranje mannen naar zwarte vrouwen

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

29 Juli 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Cambodia, Sen Monorom (Mondulkiri) en Shianoukville
Vanuit Kratie naar Sen Monorom vertrokken, ik had me een idylisch dorpje in de jungel voorgesteld, waar olifanten zouden rond banjeren. Maar dit bleek niet helemaal waar te zijn. Het is een uit de kluiten gewassen dorp met op elke straat hoek een guesthouse en daar tussen in tour aanbieders. Ik besloot hier niet lang te blijven en heb met een Franse vrouw die ik in de bus had ontmoet naar een waterval gelopen, gegeten en Go leren spelen in een lokaal cafe. De volgende dag in 1 ruk door naar Shianoukville, aan de zuidkust (12 uur), ook dit viel helaas een beetje tegen, een soor Ibiza in Cambodia. Rijen guesthouses en bars. en strand zonder palmbomen maar met grijze luchten en regen. Ik besluit dat ik Cambodia vooral met mooie herinneringen achter wil laten en ga na nog een dagje in Phnom Phen doorgebracht te hebben richting Bangkok. He Bangkok? Ja echt ik ga voor het avontuur en heb besloten om over land en zee (met boot) naar Sumatra af te reizen via Thailand en Maleisie. En dan vervolgens van Sumatra naar Java en dan naar Bali te gaan. Er staat vooral mooie natuur en hopelijk leuke ontmoetingen op het programma: een trekking in de jungel waar wilde oerangutangs voorkomen, kratermeren, vulkanen, snorkelen of duiken, afgelegen dorpjes en wat ik nog meer tegenkom.

Bangkok
De eerste stap van Cambodia naar Bangkok begon al avontuurlijk. Ik zou om 5.30 (ja vroeg he!) worden opgehaald door het busbedrijf. Om 6;00 nog geen bus, ach ja Cambodia he, daar gaat alles wat relaxter. Om 6;15 nog geen bus, hotel laten bellen met bus maatschappij, ach wacht maar rustig ze komen er aan hoor. Om 6:45 nogmaals laten bellen, oeps de bus is al weg hoor, we hebben naar je hotel gebeld en zij zeiden dat je niet meer mee wilde!? He?? Ik had zelf receptioniste kunnen spelen als ik zou willen want ik zat naast de telefoon, maar die is echt niet gegaan hoor. Na wat over en weer gepraat besluiten ze me op een ander bus te zetten, alleen gaat deze maar tot aan de grens en dan staat er een bus klaar aan de andere kant, ja, ja denk ik. Maar ik kan in ieder geval op weg. De grensformaliteiten gaan snel, en aan de andere kant blijkt zoals ik al vermoede de enige optie om een nieuwe busticket naar Bangkok te kopen. In Bangkok een paar dagen verplicht bijgekomen (trein naar Malysie zat volgeboekt), en daar was ik ook wel aan toe na die vele busreizen. In Bangkok heel veel markten bekeken en geprobeerd een fiets te huren (niet gelukt). Het was 3 dagen feest, namelijk Buddah day en de tempels waren druk in gebruik. In een daarvan kon ik een ceremonie meemaken waarbij de stoepa (ronde koepel op het dak) werd ingepakt met doeken met namen van de gelovigen. Daarna werd het ingezegend met parfum en een gebed/sutra waarbij iedereen op de grond knielde met een roos in zijn handen (mooi om te zien). Verder andere tempels bezocht, waar je belletjes kon kopen om in de wind op te hangen, mantra's werden gezongen, gouden stippen op hoofden werden gezet, offers werden gedaan (een soort boedistische kerstpaketten voor de monikken), en geld aan touwtjes werd opgehangen.Verder veel in het park gehangen en mijn boek uitgelezen, heel veel fruit shakes gedronken en van de thaise keuken genoten. Mijn maag houdt zich tot nu toe goed, ook al eet ik soms wat waarvan ik denk, als hij nou in opstand komt dan zou ik dat niet zo gek vinden. Op de 3e dag Bangkok in de trein gestapt, het is een slaaptrein die in ongeveer 20 uur tijd van Bangkok naar Penang in Malysie gaat.

Maleisie
In Penang aangekomen is er op eens weer een hele andere wereld, indiers (ben ik toch een beetje in india, mam) en moslims. Aan de in Zwarte burka's geklede vrouwen moet ik wel even wennen (al zie je ook veel kleurrijke hoofddoekjes hoor). Het oranje van de monikken is hier nauwelijks aanwezig. Ik slenter wat door de stad, eet een heerlijke indische maaltijd en ga dan op missie om een bootticket te regelen. Nou ja wil je avontuur, dan kan je dat ook krijgen, want de boor blijkt sinds een paar weken uit de vaart te zijn, en dat wordt nergens aangegeven. Andere optie is vliegen, maar dat is vrij duur en ik had de boot toch ook wel erg leuk gevonden dacht ik. Dus na hier en daar wat informatie verzamelt te hebben blijken er wel boten bij Port Klang, vlakbij Kuala Lumpur te vertrekken. Na een avond waarin we met een paar achtergebleven hippie backpackers met een gitaar beatle liedjes zingen, ga ik de volgende dag naar Kuala Lumpur. De bustocht is mooi, zo hebben Cambodia en Laos er denk ik ook uit ge zien voor de houtkap. Groene heuvels met palmbomen overal, wouw! En nu ben ik dan Kuala Lumpur, de stad is heel modern en multicultureel, boedhisten, islamieten, christenen en hindu's leven hier zo op het eerste gezicht vrij gemoedelijk met elkaar. Morgen ga ik proberen de boot naar Sumatra te nemen, en anders wordt het overmorgen. Als het goed is komt de boot aan in Tanjung Balai Asahan, en vandaar uit ga ik heel Sumatra verkennen.

Heel veel liefs en de volgende update dus als er niet nog meer vervoer avonturen aankomen vanuit Indonesie.

  • 29 Juli 2010 - 14:52

    Eefje:

    Je verhaal is een leuke afwisseling op deze saaie dag achter mijn laptop. Tijd voor weekend om ook wat avonturen te gaan beleven... Maar dan in Amsterdam (waar ik nu een paar weken woon) en niet in het verre oosten.

    Hee, volgens mij heeft mijn zusje tegelijk met jou in Bangkok gezeten, zij had het ook over boeddhistische feesten. Maar ze gaat nu wel een andere kant uit. Hoop dat het mooi wordt om door Indonesië te reizen voor jou. Je ziet wel heel veel landen deze reis zeg!

    Veel plezier en succes met het uitzoeken van alle vervoersdingen!

    Liefs Eefje

  • 29 Juli 2010 - 16:36

    Jenneke:

    Lieve Lotte,
    Wat een saai leven heb ik vergeleken bij al die avonturen van jou! Dat wordt weer wennen voor jou in Utrecht waar de bus elke 10 minuten op tijd vertrekt.Ik geniet van je kleurrijke verhalen. Het kopen van een elektrische fiets staat wel erg ver van de wereld waar jij nu bent.
    Davien en ik zijn daar nu mee bezig...
    Liefs,
    Jenneke.

  • 30 Juli 2010 - 11:38

    Hester:

    Hé wereldreiziger,
    Wat een verhalen allemaal weer joh. Ook voor mij een welkome afwisseling tijdens een ietwat saaie werkdag.
    Gelukkig is het ook voor mij bijna vakantie.

    Ik ben stiekem wel 'n beetje jaloers hoor. Het klinkt echt super avontuurlijk allemaal.

    Doe voorzichtig en geniet vooral!
    Liefs,
    Hes

  • 05 Augustus 2010 - 10:22

    Ilona:

    Hey Lot,
    Wat een ervaringen allemaal zeg!
    Ook m'n ouders vinden je reisverhalen erg leuk en lezen ze altijd! De groetjes van ze!!

    Tot snel maar weer!

    liefs Bart-Jan en Ilona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 03 Juli 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 42453

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 03 December 2012

nepal en india

05 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Balkan beats

25 Juni 2010 - 07 September 2010

Azie hoppen

06 Augustus 2009 - 16 Augustus 2009

Slowakije en Ukraine

26 Juli 2008 - 11 Augustus 2008

Oost-europa

12 Augustus 2007 - 16 Januari 2008

Zuid- Amerika

Landen bezocht: